Back to Top

Zsombor - 2012/2013, Kolding, DK

Kiutazó: 
Zsombor
Tanév: 
2012/2013
Hely: 
IBA (International Business Academy) Kolding
Denmark
Program: 
Egyéb

 

"Kiváló környezetben tanulhattam, kiváló szakemberektől, remek nemzetközi diákokkal. Megismerhettem sok idegen kultúrát, köztük elsősorban a dánt. Sikerült bővítenem a kapcsolati hálómat külföldiekkel, ami segíthet, és segíteni fog a későbbiekben tanulmányaimban és szakmai tevékenységemben. Olyan helyeken jártam és olyan élményekben volt részem, amelyek nem valósulhattak volna meg az ösztöndíj nélkül."

A VELUX ösztöndíjról először egy Neptun-körüzenetből értesültem, s noha mindössze két hét állt rendelkezésre a jelentkezés benyújtására és az összes kapcsolódó dokumentum összegyűjtésére, viszonylag gyorsan és gond nélkül lezajlott a folyamat. Én az IBA

(International Business Academy) egyik képzésére jelentkeztem (Entrepeneurship and Design Management – E-Design), és a kiválasztási folyamat következő lépcsőfokaként részt vettem egy személyes interjún/meghallgatáson, a Debreceni Egyetem főépületében. Az interjún a dán intézmény rektora is részt vett, a nemzetközi kapcsolatok koordinátorán és a VELUX kapcsolattartóján kívül. Ekkor indult a program, mi voltunk az első jelentkezők, és jó volt tudni, hogy mind az iskola, mind az alapítvány komolyan veszi, és igyekeznek a megfelelő diákokat kiválasztani.

A könnyebb eligazodás érdekében, már kiutazás előtt felvettem a kapcsolatot azokkal az ösztöndíjasokkal, akik ugyanakkor utaztak ki Dániába, mint én, így tudtunk egymásnak segíteni, és az utazás is gyorsan és gond nélkül zajlott. Az IBA „buddy” rendszerének köszönhetően volt egy személy, aki kezdetben mindig segítségemre volt. A többiekkel is segítettük egymást a továbbiakban is. Emellett a különböző pályázható képzések miatt, voltak olyan magyar diákok, akik korábban érkeztek, és kezdeti tapasztalataikkal rendkívül megkönnyítették a beilleszkedést.

Az ösztöndíj feltétele volt, hogy a megpályázott képzést indító iskola által biztosított szállások egyikén kerülök elhelyezésre. Noha egy egyszobás, kisméretű lakásban kaptam szállást, másodmagammal, minden igényt kielégített, egy külön, jól felszerelt konyhával, zuhanykabinos fürdővel és erkéllyel. Az egyetlen hiányosságot a bútorok mennyisége/minősége jelentette. Azonban figyelembe véve a dán rendszert, miszerint általában a bérlő rendezi be a teljesen üres lakást, ezen a téren is kivételes ellátásban részesültünk, részesültem, és igazából nem lehet okom panaszra. Ráadásul a szállás az iskola közvetlen közelében volt, így az órák látogatása sem okozott gondot és egyéb ügyintézésre sem volt szükség, az iskola intézett mindent.

A dániai mindennapi környezet, valamint a nemzetközi iskolai környezet inkább érdekes és izgalmas kaland volt számomra, mint kulturális sokk. A legtöbb dán, akivel találkoztam nagyon kedves, türelmes, megértő és segítőkész volt. Természetesen sokat segített, hogy kvázi minden dán nagyon magas szinten beszél angolul, a fiataloktól az idősekig, a reptéri busz sofőrjétől a sarki kisbolt eladójáig mindenki.

Én elsősorban az általam választott és tanult képzés keretein belül kerültem kapcsolatba dán diákokkal. Rájuk részben ugyanez igaz, rendkívül jól beszélnek angolul, értelmesek és sok mindenben tájékozottak. Ugyanakkor szociális és gazdasági hátterüknek köszönhetően teljesen más környezetben, máshogy nevelkedtek. Ez a gondolkodásmódjukban is megnyilvánul, de összességében kicsit önállótlannak és kevésbé kreatívnak ismertem meg őket. Ez a közös iskolai projektek során okozott kihívásokat nekem is, a többi nemzetközi diáknak is, nekik is, és a tanároknak is. A végeredmény azonban mindig pozitív volt.

A dán felsőoktatás máshogy épül fel, mint a magyar. Ezért például az E-Design képzés sem egy alapszaknak megfelelő képzés, és az évfolyamok, osztályok mérete, az osztályzás, az órák menete és a számonkérés is teljesen máshogy zajlik. Nem került sor több száz főnek tartott előadásokra, ehelyett szemináriumi környezetben zajlott a képzés. Sokkal aktívabb jelenlétet és felkészültséget igényel, és lehetőséget biztosít az elméleti ismeretek elmélyítésére csoportos feladatok, gyakorlatok révén. A számadás főleg személyes/csoportos prezentációk formájában történt, és az osztályzás egy hétjegyű skálán alapult. Pozitívum ezzel a megközelítéssel kapcsolatban, hogy előnyben részesíti a másokkal (nemzetközi és dán diákok) való közös munkát, az ismeretek gyakorlati alkalmazását (cégekkel közös projektek) és az osztályzás során is az elméleten alapuló gyakorlati munkát értékelik, nem (csak) az elméleti tudást. Azonban ezt sem nevezném egyértelműen jobbnak, mert a számadás jellegéből fakadóan, előfordul, hogy a jegy, inkább tükrözi a prezentáció minőségét, mint a diák által elvégzett munkáét. Ugyanakkor erre is igyekeznek felkészíteni, része a képzésnek a prezentációs ismeretek biztosítása/bővítése. Összességében nagyon átfogó ismeretek átadására törekednek, és igyekeznek tanulmányi kirándulásokkal, kreatív eszközökkel (videók vetítése, vendég előadók) érdekesebbé, interaktívabbá tenni a tanulmányokat. Ennek célja nem elsősorban lexikális tudás biztosítása, hanem a való életre és az adott szakterületen való elhelyezkedésre, munkavégzésre való felkészítés.

Az iskola mellett, a Dániában töltött időt igyekeztem élmények gyűjtésére fordítani. Szerencsére a képzés keretein belül elvittek minket több tanulmányútra, amik mind felejthetetlen élményt nyújtottak. Belekezdtem egy dán nyelvtanfolyamba is, aminek keretén belül szintén volt lehetőség tanulmányi úton való részvételre. Egyébként maga a tanfolyam, nagyon érdekes és hasznos tapasztalatot nyújtott, és a megszerzett ismeretek segítettek eligazodni a hétköznapi életben.

Emellett a szabadidőmet igyekeztem aktívan tölteni, és megismerni Dániát. Ezzel kapcsolatban örülök, hogy lehetőséget kaptam egy második félév eltöltésére az IBA-n, és Koldingban, mert az első (őszi) félév nagy része a beilleszkedéssel telt. Valamint az ösztöndíjjal magával kapcsolatban is voltak még ki nem alakult gyakorlatok, a program friss mivoltából fakadóan. Ezért eleinte jobban kellett figyelnem a költségekre, illetve a téli időjárás sem kedvez túlzottan az utazásoknak, programoknak. De igyekeztem építeni a személyes kapcsolati hálómat, megismerni más kultúrájú diákokat. Azonban a tavaszi félévben már lehetőségem adódott elutazni több helyre, és élményekkel gazdagodni. Kiemelném a VELUX ösztöndíjasoknak szervezett kirándulást, ahol megismerhettem a Koppenhágában tanuló ösztöndíjasokat is, valamint azt az utamat, ahol alkalmam nyílt őket Koppenhágában is meglátogatni, többedmagammal.

Összességében rengeteg élménnyel, tapasztalattal gazdagodtam, melyek jelentős része életre szól. Kiváló környezetben tanulhattam, kiváló szakemberektől, remek, nemzetközi diákokkal. Megismerhettem sok idegen kultúrát, köztük elsősorban a dánt. Sikerült bővítenem a kapcsolati hálómat külföldiekkel, ami segíthet, és segíteni fog a későbbiekben, tanulmányaimban, és szakmai tevékenységemben. Olyan helyeken jártam, és olyan élményekben volt részem, amik nem valósulhattak volna meg az ösztöndíj nélkül. Éppen ezért rendkívül hálás vagyok a lehetőségért, és maximálisan megérte, egészen biztos, hogy még egyszer belevágnék, sőt minden diáknak ajánlom, hogy éljen a lehetőséggel.